PANONSKO MORE 2

Od momenta kada sam kupio čamac sa kabinom koji bi mi u kakvom-takvom konforu omogućio boravak na vodi više dana, sanjao sam o plovidbi kanalima. Prvi deo plovidbe kanalima mogli ste da vidite i pročitate na ovom sajtu. Tim putem su bili obuhvaćeni reka Dunav uzvodono od Beograda, Tisa do Bečeja i onda prelepi bački kanali. Ipak, kod mene je ostala čežnja za obilaskom drugog dela magistralnog kanala Duna-Tisa-Dunav-banatskog. I bio sam čvrsto rešen da taj san dosanjam, pa makar i sam. Nisam precizno znao kada, ali to je moralo da se desi. I desilo se. Uživajte...

Dnevnik plovila Dorian Gray

Plovili:

Boban Dekić - plovilo "DORIAN GRAY"

MIlan Vjaković - plovilo za sada bez imena

Ruta:  Beograd - Ram - Zrenjanin - Novi Bečej - Kanjiža - Slankamen - Beograd

Čamac Dorian Gray je, u odnosu na predhodne plovidbe, daleko sređeniji. Sada, pored GPS uređaja,  ima i radio-stanicu. Kuhinja je sada zaista sređena, sa sudoperom i česmicom na struju (12v). Bidon za čistu vodu od 20l i isti takav za otpadnu vodu.Bolje je osvetljen i uopšte, mnogo je udobniji nego ranije. Dobio je i udobnije stolice za zadnju palubu i još mnogo što-šta.Da ne spominjem da je godinu dana stajao na suvom i ponovo farban. Uloženo je puno truda u njegovo sređivanje, a bogami i novaca.

15.07.2011.    Petak

Mimo plana isplovljavamo dan ranije u petak u 20:20h. Uprkos tome što je čamac mnogo sređeniji nego kod poslednje plovidbe, unutra je bilo kao da je pala bomba. Sve stvari koje sam ja poneo, a i sve ono što je trebalo Okcu, bilo je u mom čamcu. Okčev čamac smo aktivirali tek u Grockoj, pa je tako sve preveženo mojim čamcem do Grocke.  Krenuli smo sa 115l benzina. Do Grocke smo potrošili 8-10l, pri brzini od oko 10 km/h u proseku. Put bez problema, uz malo talasa, koji su nam razbili monotoniju. Divno veče, prijatan put. U Grocku dolazimo oko 23h.

Noć provodimo u marini GROCKA. Ali od spavanja ništa. Duva vetar diže talase. Okcu pukao kanap kojim je bio vezan za moj čamac pa se njegov čamac nezgodno postavio i oštetio mi haubu motora. Malo...

16.07.2011.    Subota

Danas obilazim "parohiju". Ja sam nekoliko godina proveo u marini GROCKA i tu imam dosta meni dragih ljudi, koje nemam baš često šansu da sretnem. Ovo je zaista bila dobra prilika da se vidim sa svima njima, ili bar sa većinom. Okac ko Okac, petlja nešto oko motora. Čak se i vraćao i u Beograd pa onda nazad u Grocku. Sutra krećemo - valjda.

17.07.2011.    Nedelja

Poslednje nabavke hrane na pijaci u Grockoj. I najzad polazimo (11:20h). Krećemo sa idejom da stanemo kod Žarkovačke ade (ispod Smedereva) da se malo kupamo. Dunav opao, voda topla (26-27°C), ma divota. Tu se zadržavamo oko 1 sat, i pošto se Okac uzvrpoljio, moramo dalje. Čeka nas Ram. Put do Rama lagan i ugodan. Na ušću Mlave puno kupača.

U Ramu provodimo veče u lokalnoj kafani na samoj obali. Skela radi, pa su nam saveti domaćina gde da pristanemo, doborodošli. Ja sam išao i do tvrđave. Pogled odatle je zaista impresivan. Vidi se pola Banata a i na drugu stranu, ka Požarevcu, pogled je lep. Tako se već treći dan našeg putešestvija završava. Idemo na počinak i sutra nas čeka ulazak u kanal Dunav-Tisa-Dunav.

18.07.2011.    Ponedeljak

Iz kafane uzimamo zamrznute kese za naš frižider i posle doručka krećemo dalje.  Nismo baš iz cuga uboli ulazak u kanal pa smo krenuli u reku Neru, ali moj GPS nas je brzo vratio na pravi put - u kanal.

E, u kanalu kupanjac. I kao kruna, ja se uhvatim za merdevine sa moje platforme, a Okac upali motor (na svom čamcu) i vuče me. Ma ludilo, a temperatura vode 30°C. Mnogo je toplo, pa je ovakvo osveženje dobrodošlo.

Stižemo i do prve prevodnice. A tu iznenađenja, i prijatna i neprijatna (čak mogu reći da ova neprijatna i nisu baš iznenađenja). Prijatno iznenađenje je da je prevodnica potpuno obnovljena, komjuterizovana i zaista lepo sređena. Sve komande su preko touch-screen monitora. Ma zaista za primer.

Ali doživljaj ne bi bio potpun kad ga NAŠ ČOVEK ne bi začinio. Pre polaska, znajući šta sve mogu da očekujem, pošaljem e-mail "Vodama Vojvodine" u Novom Sadu, koja gazduje prevodnicama da se raspitam za cene i uslove prolaska kroz njih. Oni mi odgovore da se prolaz kroz prevodnicu plaća 1.100,00 din.po otvaranju prevodnice. Dakle, nije bitno koliko se čamaca nalazi u konvoju, cena je 1.100,00 din. E, tu na scenu stupa NAŠ ČOVEK. Te, on će da zove šefa da vidi da li može da pusti dva čamca za iznos od 1.100,00 din.te on hoće da na UČINI ali ne zna da li sme i sve tako... Naravno šef to dozvoljava, i mi prolazimo prvu prevodnicu za SAMO 1.100,00 din. A do kraja puta treba da prođemo još tri prevodnice. Ali sva sreća da još ima "dobrih" ljudi.

SAVET : Pre polaska na plovidbu, ako želite da plovite kanalima, OBAVEZNO se raspitajte u direkciji "Voda Vojvodine", o uslovima prelaska kroz prevodnicu.

Nastavljamo put dalje. Par kilometara dalje nailazimo na čep od drezge i trave. Teško ga je proći, ali sa oba motora na punom gasu, jedva probijamo taj čep i nastavljamo dalje. Okcu se zapušila cev zahlađenje motora ali on je to lako rešio. Do mesta STRAŽA, a i dalje do prvog mosta, plovimo kroz gustu drezgu. Kasnije se kanal rasčistio, i više nismo imali tih problema. Kod mosta na putu za Uljmu, zaustavljamo se i pipremamo za počinak.

SAVET : Ne plovite kanalima kad cveta drezga. Može da bude neprijatno.

ŠLAG NA TORTU : Pošto je Okac vozio sporo (pa nigde ne žurimo), ja sam zabacio varalicu Meps dvadesetak metara iza čamca, i gle čuda, upeca se neki nesretni bucov. Mali, ali riba...

19.07.2011.    Utorak

Danas je miran dan. Plovimo bez problema, ponekad zastanemo da očistimo travu sa motora i idemo dalje. Pošto je kanal kroz Banat prav ko strela, pomalo i dosadan (bački deo je mnogo živopisniji što smo i opisali Zoran (Beogradac) i ja (Dorian Gray) u prethodnoj plovidbi) želimo da dođemo do Tise što pre..

Pasija vrućina, i zbog toga često zastajkujemo da se okupamo i rashladimo. Prolazimo i prevodnicu "Botoš". Renovirana je, vidi se, ali i dalje radi sa starim sistemima. Korektno.  Ovde nismo imali problema sa plaćanjem.

I onda greška koja je mogla mnogo da nas košta. Posle prevodnice, umesto da krenemo desno kaBotošu i Zrenjaninu, mi odemo levo. Džabe je GPS pokazivao gde da idemo, džabe sve naše karte, mi odosmo levo. Posle par stotina metara ugledasmo ustavu (ne prevodnicu) sa prolazom i slobodnim padom vode. I mi kretosmo tamo. Ne smem ni da pomislim šta bi se desilo našim čamcima da smo insistirali na tom pravcu (a bogami i nama), Sva je sreća da smo, ipak, na vreme primetili da je to PRELIVNIK i da postoji visinska razlika. Naši čamci, ipak, ne mogu da lete. Bilo je "Koči Miško, vuci ručnu...". Ipak, na vreme smo to primetili.

Posle Botoša smo našli jedan zgodan "dok" i tu pristali da konačimo.  I tako "Još jedan prođe dan..."

20.07.2011.    Sreda

Zrennjanin. Pristali smo ispod "pešačkog mosta" kod zrenjaninske "Knez Mihajlove", uz jedan splav  čiji gazda nam je ljubazno dozvolio da se vežemo za njega (jedini splav na Begeju u Zrenjaninu).

Osvežilo je, i jak pljusak je rashladio i nas i plovila. Popunili smo rezerve benzina (58l) i čekamo da stane kiša da malo prošetamo gradom. Okca motkom moraš da teraš da ode u obilazak grada. On bi ako ima nešto da se radi (a toga uvek). Ja prošetah i dadoh izjavu za lokalnu TV (tog jutra suuhapsili Gorana Hadžića)

Zrenjanin, gradić sa lepo sređenom pešačkom zonom u centru grada, i sa lepim fasadama u toj zoni. Vlasnik splava, koji nam je dozvolio pristanak, uzeo je naše kesice za hlađenje i odneo kući da ih zaledi. Lep gest, nema šta...Moji bezuspešni pokušaji blinkerisanja na Begeju. Ovde ćemo da prenoćimo, a sutra, put pod noge pa dalje. Tisa čeka...

21.07.2011.    Četvrtak

Jedina značajka ovog dana je da smo prošli kroz poslednju prevodnicu na kanalu i ušli u Tisu.

Stigli smo nadomak Novog Bečeja. Usidrili se na obali preko puta Novog Bečeja, odakle smo imali lep pogled na ovo malo mesto, i potpuni mir.

22.07.2011.    Petak

Ovde sam, konačno, pokazao svoje pecaroške veštine. Pao je bucov od  700gr. Na kedera. Riba po sistemu bolje išta nego ništa. A valjda će biti i neke kvalitetnije ribe. I naravno, ništa, ceo dan. Ni ja ni Okac. Išao sam u Novi Bečej da obnovim zalihe hrane i vode. Uzeo sam i nešto mamaca za pecanje (jedino nisam mogao da se setim zašto mi kupujemo te mamce – čemu to služi).

Dan miran, lep, ne preterano topao, ali sunčano. Predveče smo isplovili sa idejom da se malo pomerimo uzvodno zbog noćenja. A noćenje...

23.07.2011.    Subota

E, noćenje je bilo doživljaj. Vetar, gromovi, talasi, kiša. U odnosu na nevreme koje doživite kod kuće, na vodi, intezitet pomnožite sa tri, a možda i sa više... I naravno, od spavanja ništa. Pred jutro se sve smirilo, ali je kiša i dalje pretila da nastavi da pada. I tu mi pomislimo da je neprijatnostima kraj. I grdno se prevarismo. Negde posle mesta Ada, na 109km toka Tise, u obali smo videli davljenika. Tužan i neprijatan prizor, ali i to je deo života. Odmah je Okac radio-stanicom pokušao da pozove rečnu policiju i Kapetaniju u Senti, ali avaj, nemaju radio-stanice, a kapetanija u Senti kao i da ne postoji. Sve je zatvoreno, zgrada oronula, liči na napuštenu. Tako, ako na svom plovilu imate radio-stanicu, nemojte očekivati da ćete moći da tražite asistenciju policije ili kapetanije.

I tako smo stigli u Sentu. Tu smo pristali uz „štek“ u marini. Vrlo ljubazni domaćini su nam dozvolili da tu prenoćimo. Okac je  otišao u policiju da prijavi davljenika.

Dan je ponovo završen kišom i nevremenom. Sada je nevreme bilo još jače, a kiša je lila kao iz kabla celu noć.

24.07.2011.    Nedelja

Rutinska plovidba do Kanjiže, uz prijatno vreme. Nema kiše, nema vetra, a sunčano. U Kanjiži pristajemo kod kampa. Lepo sređen prostor sa sanitarnim čvorom, puno hlada, bazenom, restoranom, i sve radi. Planiramo da ovde ostanemo i sutra. Opet teram Okca da obiđe mesto u koje smo došli. Jedva ga naterah.

Pecamo. Klinci pored nas (ali BAŠ pored nas) ubiše šarana. Mi – ništa. Okac jednog maleckog smuđa i to je sve. Ko ono reče da ćemo jesti samo ono što upecamo (ja). Ma, da ja ne upecah juče u Senti dva pileća bataka i karabataka, sisali bi prste.

Veče najavljuje pogoršanje vremena. I opet olujna noć. Rešili smo da sutra palimo nazad.

25.07.2011.    Ponedeljak

I zapalismo. Kiša, vetar, talasi. Pa se smenjuju, pa onda sastavi sve odjednom. I tako ceo dan. Kasno popodne stižemo u Novi Bečej. Okac otišao u nabavku (ja ga naterao da ide, ne bi li obišao i ovo mesto). Idemo dalje, pokušaćemo da danas prođemo kroz prevodnicu na Tisi, i ako uspemo, planiramo da nizvodno nađemo neko mesto da prenoćimo. A sutra do Slankamena i tu ćemo „ozbiljno“ da pecamo.

Loše vreme. Uhvati me neka nostalgija. Hoću kući.

I uhvatismo prevodnicu (jedino ova radi do 0-24h). Zaustavili smo se na 54. Km Tise da prenoćimo. Naravno, opet kiša, ali ovaj put bez vetra, bez talasa. A temperatura 14°C. Kao u frižideru.

26.07.2011.    Utorak

Jutro tmurno, povremeno kiša. A kako bi drugačije, pa jesam li ja na odmoru ili ne? No vreme je da se kreće. I zaplovismo mi dalje. Negde oko 44. Km nas je sustigao radni brod „Plov puta“ iz Titela. Brod je bio zajedno sa nama u Senti na šteku i tu smo se upoznali. Usporiše oni i pozvaše nas da se zakačimo za njih da nas vuku. Ićićemo brže, a i uštedećemo benzina. Takođe prija društvo dobrih ljudi. A Bane i Veljko i jesu dobri i čestiti ljudi.

Bilo je to interesantnih 30-ak kilometara do Titela. Bane i Veljko su nam objasnili sve u vezi broda, a ja sam čak i vozio brod 10 kilometara. Prvi put u životu. Pa eto i slike koja pokazuje kako ja „znalački“ vodim brod kroz „mutne i opasne“ vode Tise.Prostor u kome smo bili je skromno uređen, ali vrlo čist i uredan. Vidi se da Bane i Veljko vode računa o brodu.

U Titelu smo se rastali. Mi smo nastavili ka ušću Tise u Dunav gde ćemo da pecamo a i da spavamo. Upecali, naravno, nismo ništa, ali smo niz Dunav našli jako dobro mesto za spavanje. Dosta je za danas...

27.07.2011.    Sreda

Danas smo malo plovili. Zaustavljamo se već kod Belegiške ade, na levoj obali, čvrsto rešeni da pecamo i upecamo. I opet ništa. Ceo dan smo proveli tu, i pošto je mesto zaklonjeno od glavnog toka malom adom, i prenoćili. Posle više kišnih i olujnih noći, konačno jedna mirna i tiha.

28.07.2011.    Četvrtak

Nastavljamo dalje, ali pošto Okac a i ja imamo neke obaveze, rešavamo da danas završimo naše putešestvije.  I tako, dan ranije krenuli, dva dana ranije završili putovanje.

REZIME

Već nekoliko godina sam planirao da krenem na ovaj put. Pošto sam prošao kanale u Bačkoj i bio vrlo zadovoljan, hteo sam, ovim putovanjem, da zaokružim plovidbu kanalima. To nikako ne znači da više neću ploviti kanalima. Ali svakako, oni mi više nisu prioritet. Treba obići Savu, možda ući u Drinu i Moravu. Videćemo. Možda ploviti Dunavom i proći kroz prevodnicu Đerdap. Kažu da je to pravi doživljaj. No da se vratim ovom putovanju.

Planiranje puta je počelo još prošle jeseni. I ovaj put sam bio apsolutno rešen da oplovim ono što sam i zamislio davno ranije. Bilo je mogućih saputnika, od kojih je, na kraju ostao samo Okac. Vrlo mi je žao što je G-din Kordić (inače sjajan lik) imao nezodu 4 nedelje pre polaska i polomio nogu. Šteta, a tako je želeo tu plovidbu. No, ima dana... Da napomenem da nas je on pomno pratio, vrlo često zvao da se informiše gde smo i kako napredujemo. Takođe su nam dragocena bila njegova obaveštenja o vremenu i nevremenu koje se sprema. I ovo je još jedno iskustvo.

Ako je to moguće, treba imati na „suvom“ nekoga ko bi bio logistička podrška putovanja. Na kraju, lepo je znati da neko brine o vama.

No, pored saveta koje ste dobili do sada od mene, postoji još nešto o čemu bih da napišem reč-dve.

Prostor na svakom čamcu je mali i skučen, ma koliko čamac bio veliki. Na takvom prostoru ljudi su prinuđeni da budu u vrlo bliskom kontaktu sve vreme puta. Upravo to je glavni razlog zbog čega morate VRLO PAŽLJIVO da birate saputnike, da vam se ovakva putovanja ne pretvore u noćnu moru. Morate birati osobe čije društvo će vam goditi, koji neće oterećivati svojim žalopojkama i tužnom sudbinom. Naravno da i vi morate paziti da svojim ponašanjem ne opterećujete saputnike, jer u protivnom sve može da postane neprijatno.

Ovo je jedan od razloga zbog kojih ja do sada nisam plovio sa nepoznatim ljudima i nikada nisam imao slučajne saputnike. Suviše je to veliki rizik. Pa čak i kada razmišljate o plovidbi sa poznatima, dobro izvagajte ko je prihvatljiv za takav poduhvat. I u takvim situacijama nema ljutnje. Prosto, ako vam neko ne odgovara, bolje je ne ići uopšte na plovidbu nego upropastiti i sebi i njemu odmor. Verujte mi na reč, ja sam to isprobao.

I tako uz malo šale, malo više zbilje, opisasmo i ovu plovidbu.  Do neke nove plovidbe, nekih novih iskustava koja ću rado podeliti sa svim posetiocima ovog sajta želim vam mirnu vodu i puno lepih trenutaka na njoj.